Tränare:

Namn: Ulf Friberg

Född: 1965

Klubb: Hälle IF

 

 

Ulf Friberg

 

Myresjöhus

Atea

Löp & Sko Kliniken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ulf sprang mycket i tidig ålder och hade störst framgång i terränglöpning. Efter att ha tävlat väldigt mycket under några år tappade han lusten och slutade helt med löpningen i 15-16 års åldern. Ulf började som tränare 1976, då han bara var 11 år.

Han tränade sina kompisar i flera friidrottsgrenar, men efterhand blev det mer specialiserat till sprint. Sprinttränare var han till 97-98, men några år tidigare hade han även börjat träna medel- och långdistanslöpare.

Jag fick Ulf som tränare 1995 då jag började i Hälle IF: Vi har under åren lärt känna varandra väl och blivit goda vänner.

Ulf har utvecklats mycket både som tränare och som person. Med inställningen: ”det finns alltid mer att lära – ingen är färdiglärd” söker han ständigt ny kunskap.

Han är nyfiken, öppen, positiv och han säger vad han tycker!

Träningsveckan

Jag springer 10-13 pass i veckan varav 3-4 pass är kvalité. Kvalitén består av intervaller, tröskel, fartlek, backpass och snabbdistans. Min mängd brukar ligga på 12-15mil med toppar på 16-18mil per vecka.


En träningsvecka från maj-09:

V.20

Mån: 1) 8km

2) Bana 15x400m vila 1min snitt 61,6 sek. Upp- och nerjogg 8km.

Tis: 13km

Ons: 1) 8km

2) Bana 4(2000-400m) vila 2min seriepaus 5min (5.31,4 – 60,1 – 5.30,1 – 59,7 – 5.31,2 – 60,7 – 5.32,3 – 59,5) + 6x100m med häck. Upp- och nerjogg 8km.

Tors: 1) 16km + styrka

2) 8km

Fre: 15km

Lör: 15,7km tröskel 50,15min i 3.12min/km. Upp- och nerjogg 6km.

Sön: Långpass 27km


Totalt: 10 pass 153km


2 veckor innan Lidingöloppet-08 (som jag vann):

V.38

Mån: 10km

Tis: 1) 8km + styrka

2) 10x600m backe med joggvila ner + 20min tröskel. Upp- och nerjogg 7km.

Ons: 1) 8km

2) 15km

Tors: 1) 8km

2) 2(7-5-3-2-1min) vila 2-1.30-1-1-1min. Upp- och nerjogg 7km.

Fre: 1) 10km

2) 11km + styrka

Lör: 8km tröskel i 3.25min/km. Upp- och nerjogg 6km. Jag skulle kört 16km och lite snabbare, men jag hade lite ont i vaden så jag kortade ner passet.

Sön: Långpass 25km varav 8km tröskel i 3.24min/km.


Totalt: 11 pass 154km